Lilla P

En blogg som innehåller tankar och funderingar, ibland roliga ibland sorgsna... Dessutom kommer jag att hålla läsaren uppdaterad angående min dotters verbala status...;0). Det kan hända att jag även delger läsaren lite händelser från mitt arbetsliv.....??

tisdag, februari 05, 2008

Semla, inte för att jag är speciellt förtjust i dem, men ändå.....



Surfade om semlor och hittade följande;

Dags för semlor
Från januari till mars säljer man semlor på konditorier och i mataffärer. Stora vetebullar med grädde och mandelmassa.
Semlorna kallas också för fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Förr skulle man äta dem bara en dag om året, på fettisdagen, som i år (2007) infaller den 20 februari.
Nu för tiden äter man bullarna under hela vintern. För några år sedan fanns det semlor att köpa bara på tisdagar. Men nu kan man köpa dem alla dagar i veckan.
Ordet semla kommer från simila - ett ord på latin som betyder "det finaste vetemjölet". Seden att äta semlor är från den tid då Sverige var ett katolskt land. Men då åt man den knappast på det sätt vi gör nu, med grädde. Bullen började ätas i borgerliga kretsar på 1700-talet med varm mjölk och fylld med mandelmassa. Senare åt man den med varm mjölk, socker och kanel. Att tillsätta grädde blev vanligt först kring 1900. När jag var barn åt vi semlor på tisdagar under hela fastan, men med grädde bara den första gången.
Under den katolska tiden skulle alla fasta i flera veckor före påsken. Dagarna närmast före fastan kallades fastlagen. Det var en tid när man hade fest och åt mycket mat, så att man skulle klara fastan bättre. Sista dagen i fastlagen var fettisdagen. Då åt man extra mycket mat.
Man kan äta semlor på olika sätt. Många äter dem som en vanlig bulle till kaffet. Man kan också lägga en semla i en djup tallrik med varm mjölk och äta den med sked till mellanmål eller efterrätt. När man äter semlan med varm eller kokande mjölk så kallas det hetvägg.

2 Comments:

Blogger Kattis said...

Älskar semlor, särskilt mandelsmassan men tjurar fortfarande å har inte ätit nån ännu.

12:54  
Blogger Lilla P said...

*nq* okey då, du har mitt medlidande ;0)

10:46  

Skicka en kommentar

<< Home