Lilla P

En blogg som innehåller tankar och funderingar, ibland roliga ibland sorgsna... Dessutom kommer jag att hålla läsaren uppdaterad angående min dotters verbala status...;0). Det kan hända att jag även delger läsaren lite händelser från mitt arbetsliv.....??

måndag, maj 19, 2008

Tillbaka!!!

Har haft en underbar helg i Pärnu, Estland!
I fredags morse flög vi till Helsingfors. Därifrån var det färja över till Tallinn och sedan vidare med buss, ca 13 mil till Pärnu, en badort. Bodde på ett spa-hotell ca 100 m från stranden. Bilderna visar, strandpromenaden (Den mest fantastiska sand vill jag lova), hotellrummet och utsikten därifrån, dels stranden dels själva spaanläggningen i hotellet.

För er som inte varit i Estland kan jag ju säga att det är OTROLIGT billigt att äta och dricka där! Bebyggelsen, iallafall det vi såg på resan ner, bär dock tydliga spår av det "röda" arvet innan självständigheten. Prinsen och jag skall försöka boka en resa i sommar till Pärnu med hans dotter och lilla snöflingan. Även Prinsens kompis som var med nu, är sugen på att hänga med tillsammans med sin 6-åriga dotter. Det känns lockande att åka dit under sommarvärme!!

En liten rolig anekdot angående mat... Var så otroligt sugna på vitlöksbröd en kväll då vi åt och beställde således in det. Prinsen drog det både på finska och Estniska, men servitrisen såg MYCKET konfunderad ut även om hon sade sig förstå vad vi menade. Efter en stund kom hon ut med flera skivor vit formfranska (orostad, kall) med vanligt smör och MASSOR av råa lökringar på... Vi höll på att storkna, men var snälla nog att äta upp en varsin...

Kvällen efter gjorde vi ett nytt försök på en annan restaurang. Då kom det in friterat surdegsbröd med en vitlökssås och det var OTROLIGT gott. Vidare åt jag kallrökt lax-rulle fyll med kamchatka-krabbröra. Detta måste ha varit bland det godast jag ätit någonsin! Halleluja! Vi drack även lite rysk, rött mousserande vin, vilket enligt min smak INTE var gott... Men det är så kul att prova mat och dryck från andra länder!!

Hotellrummet!

Utsikt åt vänster...



..och höger.



Tjingeling!

7 Comments:

Blogger Kattis said...

Ååå vad fint och mysigt det ser ut. Men herre gud hur klarade ni att äta bröd med lök på. Jösses så tokigt. Så där knäppt vart det när jag å min förra man var i spanien och jag skulle köpa mjölk. Visade sig när jag hällde det i kaffet att det var nån slags filmjölk. Superäckligt!!!

10:33  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Estland verkar spännande, de har mycket fina härdiga växter. Jag håller mej alltid till det lokala maten, som de kan bäst, försöker inte beställa nåt "konstigt" :)

11:43  
Blogger Lilla P said...

*nq* Mmmm, fil i kaffet, vilken smaksensation! ;9

*hp* Fisk och skaldjur verkar de duktiga på! Till min stora lycka!!

15:10  
Blogger Annika said...

Vad trevligt det låter. DIT skulle man åka ngn ggn. Hotellrummet ser jättemysigt ut.
Hihi, språkförbistringar happens. Ni var artiga som åt en macka var :-)))

20:44  
Blogger maruschka said...

Får bli Estland nästa gång då, Spanien i all ära, men billigt är det INTE längre...;o)

08:32  
Blogger Tankevågor said...

Vad roligt att du är tillbaka och har haft en trevlig resa!
Skrattar gott åt det där med vitlöksbröden! :-)

Det är inte alltid lätt att göra sig förstådd....det var uppenbarligen inte något som de var vana att servera. ;-)

21:28  
Blogger Lilla P said...

*a* Jag tror verkligen att det skulle vara häftigt mitt i sommaren..Vädret gör ju mycket som bekant.!
*m* Välkommen tillbaka! Syster Yster sade att ni haft det så himla trevligt!!
*lg* Jaa, vi skrattar än vi också... Det blev muller i magen av löken vill jag lova!

16:16  

Skicka en kommentar

<< Home